POLLETJE PALLIETER

iepe001comm01ill01felix t

 

POLLETJE PALLIETER

door;

Bart Maris, Sylvie de Pauw, Henk Bakker en Lukas Simonis

Een samenwerking tussen twee duo’s; Henk Bakker en Lukas Simonis (The X Static Tics) uit Rotterdam en Bart Maris en Sylvie de Pauw uit Gent.

Wat?

Met teksten uit Pallieter van de Belgische schrijver Felix Timmermans en Polletje Piekhaar van ‘Rotterdammer’ Willem van Iependaal maken we een soort (live) hoorspel waarbij we fragmenten van teksten van beide schrijvers gebruiken, soms gezongen, soms gesproken, met een muzikaal/geluids landschap dat varieert van uitgeschreven stukken en liedjes tot ambient-achtige soundscapes en improvisaties in dienst van de vereiste atmosfeer.

Polletje Pallieter

We vinden het interessant om deze twee tijdgenoten tegenover elkaar te zetten ; wat ze met elkaar gemeen hebben is een levensgevoel (van vrijheid en de poëzie van het dagelijkse bestaan) en een omgang met de taal die wij nog steeds prachtig en bijzonder vinden en een muzikale inslag heeft, die zeer geinspireerd heeft bij het maken van het stuk.

Het is eigenlijk een ontmoeting tussen twee (literaire aangezette) dialecten; het Vlaams van voor de Eerste Wereldoorlog en het Rotterdamse penoze ‘slang’ van het interbellum. In beide dialecten -als we dat zo mogen noemen- zit een zeer vitale kern die onschuldig, zelf naïef te noemen is en toch ook een grote dramatiek in zich herbergt omdat ze beiden een levensgevoel weerspiegelen dat op het punt staat de nek ongedraaid te worden. Pallieter eindigt ermee dat de hoofdpersoon met een woonwagen de wijde wereld intrekt. Het is natuurlijk pure fictie, maar de onvermijdelijke gedachte dringt zich op dat de Pallieter familie een niet erg leuke en zeker geen vrijheidslievende tijd tegemoet zou zien, zo vlak voordat de Grote Oorlog op uitbarsten staat (1913/14). Bij Polletje Piekhaar is dat niet anders; er wordt een hele cutuur beschreven die een aantal jaren later volkomen van de wereld gevaagd zou worden door de Heinkels van Hitler; Rotterdam zou nooit meer de stad worden die het ooit was.

Waarom

De X Static Tics hebben de afgelopen jaar veel radio werk gemaakt dat ook live uitgevoerd kan worden, en ze hebben in samenwerking met het Poetry International festival een aantal ‘live hoorspelen’ met dichters gemaakt, waarbij de desbetreffende dichters ook meededen aan de live opvoering; met Ursula Andkjaer Olsen (DEN) , Yan Jun (CHIN) , Michèle Métail (FR), Martin Gambarotta (ARG) en Saskia De Jong (NL). Wat fascineerde aan het werken met poetische teksten waren vooral de ruimte die de woorden schiepen voor een auraal landschap, gelardeerd met muziekflarden, dat een evenzo grote abstractie kon hebben als het gesproken woord. Wat weer bijdroeg aan een gelijkelijk aandeel, zowel kwantitatief als inhouelijk, van tekst en geluid. Het Polletje Pallieter project vraagt om een ietwat dragender (“figuratiever’) geluidsbeeld, maar geeft nog altijd veel ruimte voor improvisatie en verbeelding.

Met Maris en De Pauw vonden de Static Tics een Belgisch duo dat evenzeer van alle markten thuis was; vanaf het gedragen liederlijke tot het gereconstrueerde geluidsverhaal.

Met wat?

We hebben vier stemmen tot onze beschikking (waarin die van Sylvie de Pauw klassiek geschoold is), basklarinet, trompet, tapes, electronica en gitaar. Nog ter verduidelijking; we willen de teksten niet bewerken, maar ze gebruiken zoals ze oorspronkelijk zijn. Het soort hoorspelen dat we doen is altijd muzikaal (‘radiofonisch’) van aard; het klankkarakter van het stuk is even belangrijk als de tekst.

Link naar de Radio Uitvoering  (Concertzender, Dr Klangendum)

Optredens;

21 juni 2015; Polletje Pallieter Project, Tante Nino’s, Rotterdam

13 december; Polletje Pallieter Project, WORM, Rotterdam

13 januari 2016 ; Polletje Pallieter Project, De Ruimte, Amsterdam

23 april; Polletje Pallieter Project, Herzele/BE