Dr Klangendum Specials

Every now and then we do a special about/with a certain sound artist, about a certain concept or idea or with some home made (or curated) production 

Dr Klangendum #123

Een special over de tentoonstelling in de Nieuwe Vide in Haarlem van jongstleden november ‘The Hills are Alive With the Sound Of Muzak’.
1. K Markt muzak 1991.
2. Muzadeth – Lukas Simonis.
3. Muzak 13 min – Dj Cooldog Rik Möhlmann.
4. Stuk uit lezing van Craig Schuftan.
5. Enter into a space – Mamoru.
6. Mister Sweatpants Jingle – Ingrid Verweijen.
7. Interview Klaas Koetje over zijn werk Pandora’s Box.
8. As Time Goes By – Klaus Wunderlich.

Samenstelling & mix door Natasha Taylor.

MEER INFO:
Je hoort het overal om je heen. Muzak. Die onbestemde achtergrondmuziek in bijvoorbeeld liften, lounges, restaurants en wachtkamers. Die ons in meer of mindere mate beïnvloedt. Onbewust richting geeft aan denken en handelen. Haarlems kunstcentrum en broedplaats Nieuwe Vide is nieuwsgierig hoe kunstenaars uit binnen- en buitenland reageerden op dit fenomeen. Resultaat was de expositie ‘The hills are alive with the sound of muzak’. Op zaterdag 24 oktober was bij Nieuwe Vide een lezing van Craig Shuftan. Deze in Berlijn woonachtige Australische auteur/ docent en radiomaker, die los-vast verbonden is aan de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden, geeft zijn visie op muzak. Het onderwerp van zijn lezing was ‘background music’.

“Apart from the genre’s fascinating history, I think the whole idea of ‘music to ignore’ raises some very interesting questions about how and why we listen to music, the role it plays in our lives, and especially, the difference between the way musicians would like their music to be heard, and the way we actually use it in everyday life…” www.craigshuftan.com  De dag met lezingen werd live uitgezonden via internetradio.’

Dr Klangendum #120

In dit programma een Belgisch/Nederlandse samenwerking; die tussen de duo’s Sylvie De Pauw en Bart Maris, en Henk Bakker en Lukas Simonis (the X Static Tics) plaats vond.

– Polletje Pallieter door Sylvie De Pauw, Bart Maris, The X Static Tics.  52.39′
Een Worm/Klangendum/Concertzender productie. Met dank aan BesteBuren.
– Het Heeft Geregend Maar Nu Is Het Droog door The X Static Tics   5.43′

MEER INFO:

Het afgelopen jaar heeft Dr Klangendum in samenwerking met WORM een viertal radioproducties gemaakt die zich zo ergens in een hoorspel traditie tussen Stockhausen en de familie Doorsnee bevonden. Alle hoorspelen zijn na de zomer uitgezonden -Ergo Phizmiz, Martijn Comes en Stefano Gianotti- en zijn nog steeds naluisterbaar op de concertzender- zie Dr klangendum 109,110 en 119.
We sluiten het boekjaar af met een Belgisch/Nederlandse samenwerking; die tussen de duo’s Sylvie De Pauw en Bart Maris, en Henk Bakker en Lukas Simonis (the X Static Tics). Ook het onderwerp heeft eenzelfde hybride natuur.

Wat?
Een radiostuk/hoorspel musical met teksten uit Pallieter van de Belgische schrijver Felix Timmermans en Polletje Piekhaar van ‘Rotterdammer’ Willem van Iependaal.
Het is eigenlijk een ontmoeting tussen twee (literaire aangezette) dialecten; het Vlaams van voor de Eerste Wereldoorlog en het Rotterdamse penoze ‘slang’ van het interbellum. In beide dialecten -als we dat zo mogen noemen- zit een zeer vitale kern die onschuldig, zelfs naïef te noemen is en toch ook een grote dramatiek in zich herbergt omdat ze beiden een levensgevoel weerspiegelen dat op het punt staat de nek omgedraaid te worden. Pallieter eindigt ermee dat de hoofdpersoon met een woonwagen de wijde wereld intrekt. Het is natuurlijk pure fictie, maar de onvermijdelijke gedachte dringt zich op dat de Pallieter familie een niet erg leuke en zeker geen vrijheidslievende tijd tegemoet zou zien, zo vlak voordat de Grote Oorlog op uitbarsten staat (1913/14). Bij Polletje Piekhaar is dat niet anders; er wordt een hele cutuur beschreven die een aantal jaren later volkomen van de wereld gevaagd zou worden door de Heinkels van Hitler; Rotterdam zou nooit meer de stad worden die het ooit was.

Dr Klangendum #119

Een special over de Italiaanse musicus/radiofonist/componist Stefano Gianotti, met een speciaal voor dit programma gemaakt radiofonisch stuk.

– impure waves  / radioplay for worm/klangendum/ concertzender.
recorded and mixed at Worm/Klangendum, Rotterdam, november 2015.
– mattino.  oteme (bandname) / il giardino disincantato (name of cd).
– la citta dei carillons nr V. stefano gianotti / la citta dei carillons.
– sopra tutto e tutti.    oteme (bandname) / il giardino disincantato (name of cd).
– faraffa.  stefano gianotti / la citta sonora.

MEER INFO:
“…my name is Stefano Giannotti, I’m an Italian composer, radio-artist and song-writer. You might already know my name, ’cause I’m working since 1996 for Public German radio stations, especially Deutschlandradio Kultur in Berlin and SWR in Baden-Baden, but in past I’ve been broadcasted also by Dutch radio (Cafè Sonore) and many other radio stations worldwide, including ABC in Sydney. My work develops on the borderline between radio and video-art, song-writing, chamber-music and art-rock. A large part of my work is devoted to making music with objects and natural sounds, with a particular attention to lo-fi, small cassette-players, people’s voice, landscape, all supported by an ironic performing mood. In this branch I embrace also some specific sound-art projects dedicated to children, sometimes in collaboration with the Italian dance theatre group BLU COMPANY. I’ve got twice the prestigious Karl-Sczuka-Preis (2002 and 2007) and recently (2012) I’ve produced a work combining chanson and radio-art for SWR in Baden-Baden (AMORE MIO -Love Songs und anderer Kram, 2012, Prix Italia Shortlist 2013)…”

Dr Klangendum #118

Een uitzending van Dr. Klangendum, die geheel gewijd is aan het NZZN festival dat jongstleden oktober 2015 in Rotterdam plaatsvond. Met werk van Huib Emmer, Mariëtte Rouppe van der Voort en Saskia Venegas.

1. Het Kubistische Leven door Huib Emmer
2. Uit het hol door Mariëtte Rouppe van der Voort
3. Tales of our times door Saskia Venegas

MEER INFO:
Naam van compositie: Het Kubistische Leven door Huib Emmer.
Dit is een compositie voor live -electronica die geinspireerd is door de tekeningen van de Duitse kunstenaar Georg Grosz. Grosz tekende in de jaren 20 steden vanuit een cubistisch perspektief; gelijktijdigheid/ polyfonie van burgers, kinderen, pooiers, hoeren, soldaten, zakenlui, morfinisten, straten, huizen, bordelen, pleinen, warenhuizen. Geen voorgrond, geen achtergrond, maar alles gevat in 1 soort prisma. In de muziek is een vergelijkbare opstelling van geluiden; ze bewegen onafhankelijk in een eigen tempo door de tijd en af en toe worden ze aangeraakt door een regelmatige puls die richting suggereert. We kunnen hier een enorme opsomming geven van alles wat ie in zn lange leven heeft gedaan, maar laten we dat eens niet doen maar hem zelf aan het woord laten;

Naam van compositie; Uit het hol door Mariëtte Rouppe van der Voort.
Een compositie voor fluit / saxofoon en cello.
Werkzaam in Rotterdam als muziekdocente en vooral in de jaren 80/90 regelmatig betrokken als muzikant en initiatiefnemer bij diverse muzikale projecten binnen de gecomponeerde en geïmproviseerde muziek – speelde in de electro akousto groep Byte, had een duo met Ab Baars en haar eigen groep waarmee ze oa. een Ives repertoire speelde. Het stuk dat ze voor NZZN maakte bestaat uit een ‘song cycle’ die ze samen met celliste Nina Hitz uitvoert, geïnspireerd door fragmenten uit het indringende verhaal ” Het hol” van Franz kafka.

Naam van compositie; Tales of our times door Saskia Venegas.
Voor piano, Percussie, electronica en viool.
Dit muziekstuk is geïnspireerd door de kleuren van de noten van de maqam saba (arabisch melodisch systeem).  De compositie vangt aan met een contemplatieve benadering om tot een uitbarsting van impulsen te komen die het gebrek aan empathie van de mens door het stuk weven. Saskia Venegas is een Spaanse componiste en violiste die in Rotterdam verblijft sinds 2005. Ze behaalde de bachelor klassieke viool en daarna de master hedendaags muziek theater in Codarts. Haar eerste contact met compositie maakte ze door middel van improvisatie en dat bracht haar tot de beslissing te studeren aan het Conservatorium van Antwerpen onder de leiding van Wim Henderickx. Zij stichtte het IAL Collectief drie jaar geleden, samenwerkend met artiesten van verschillende disciplines om interdisciplinaire stukken te creëren die als hoofdtaal en uitgangspunt de muziek hebben.
bezetting; Panos Gklistis; piano, Robin Eggers; percussie
Timoteo Carbone; electronica, Saskia Venegas; viool

Dr Klangendum #110

1. ‘Stretch Limo’s’ en ‘Moeras’.  by Martijn Comes and Martin Reints. (this is the same piece as the live version in Dr Klangendum #98, but the studio version that was made in the Worm/Klangendum studio and curated by the Doctor himself)
2. Turning towards sonic Impressions.
Jingles bij Mrs Klangendum herself

Dr Klangendum #109

‘Dr. Klangendum invited writer, composer, collagist, theatre & opera maker, radio producer, songwriter, and performer Ergo Phizmiz to make us a little radioplay in the Worm/Klangendum studio and he obeyed.’

This is what he has to say about it;
“Capriccio” is an architectural-urban-science-fiction-fantasia on the perils of modern building schemes and the highs and lows of residential and commercial accommodation. Imagining a permanently developing construction that pushes the lower levels into the earth, the play takes the form of an advertisement for the enterprising building company behind Capriccio Towers. There are still some suites available. If you have a good credit rating and don’t mind the idea of endlessly sinking in the comfort of your own home, get in touch.

Dr Klangendum #99

Ether Snuiven #2, Tweede deel, Recorded live at WORM Rotterdam, 13 juni 2015.

Muozik. (pl). Kill your fans. (50:00).
Floris van Hoof – Test. (9:13).

Deze aflevering; het Poolse ‘brain beam’ project van Muozik, geholpen door ieeereen die ter plekke aanwezig was op dat moment. Verder een stuk door Floris van Hoof, onvermoeibare ‘regular’ van de worm/klangendum studio.

Dr Klangendum #98

Ether Snuiven #2, Recorded live at WORM Rotterdam, 13 juni 2015.

Blaastaal. (be). (31:34).
Martijn Comes. (nl). (13:24).
Floris van Hoof. (b). – de onzichtbare hand van voltage control b. (10:24).
Uit de WORM studio.

MEER INFO;
Over Blaastaal – DJ performance door Bert Lezy.
Blaastaal (Bert Lezy, 1970) doopt zijn voelsprieten in de Nederlandse taal en draait het alledaagse gewauwel binnenstebuiten. Weerberichten, taalcursussen, verkeersinformatie, het journaal, televisiesoaps, esoterie, kookkunst en radiopraat, zowat alles moet er aan geloven. Gevonden opnames worden gekneed tot absurde audiocollages. Blaastaals herwerkte banaliteit tovert een glimlach op je gelaat. Naast de wekelijkse radio-uitzending op Radio Centraal in Antwerpen geeft Blaastaal ook Cdr’s uit. Er verschenen ook tapes bij Kerm en Taped Sounds. Een vinyl uitgave bij Ultra Eczema is in de maak. Blaastaal treedt ook op in korte performances, zoals hier vanavond bij Ether Snuiven waarbij externe merkwaardige muziek wordt gecombineerd met de collages. Bert Lezy is verder ook beeldend kunstenaar: grafiek, tekenen, illustratie, live-schilderen, video etc…

Over Martijn Comes met teksten van dichter Martin Reints.
Een samenwerking tussen Martijn Comes waarbij de gedichten van Martin Reints gecombineerd worden met een in de Worm/Klangendum voorbereidde live soundtrack van Martijn Comes. Als klankbron zal Martijn gebruik maken
van o.a. eigen geluidsontwerp, de mogelijkheden van de WORM studio en diverse veldopnamen. Helaas kon Martin zelf niet aanwezig zijn op juist deze avond, er wordt wel voor een vervangende live-stem gezorgd. Het radiofonische hoorspel dat aldus ontstaat wordt later in het jaar door Dr Klangendum op de concertzender uitgezonden.

Martin Reints (1950), geboren in Amsterdam. Publiceert bij De Bezige Bij. Vijf dichtbundels: Waar ze komt daar is ze (1981), Lichaam en ziel (1992) (bekroond met de Herman Gorterprijs), Tussen de gebeurtenissen (2000), Ballade van de winstwaarschuwing (2005) en Lopende zaken (2010). En een essaybundel: Nacht- en dagwerk (1998) (bekroond met de J. Greshoffprijs). Hij werd in 2001 en 2006 genomineerd voor de VSB Poezieprijs. Hij heeft een column op de website van De Groene Amsterdammer.

Martijn Comes (1979) is een Nederlands componist die is gespecialiseerd in nieuwe media, sound design en elektro-akoestische compositie. Hij studeerde aan de Academie voor Digital Communications en compositie voor Film aan het Conservatorium van Amsterdam (2010). Hij schreef diverse werken op basis van onderzoek in de populaire muziek, hedendaagse muziek en klassieke muziek elementen van verschillende akoestische + digitale esthetiek, compositietechnieken en sound design. ‘Infinite Spaces and Beyond’ (2014) en ‘Wolf’ (2015 ) zijn zijn meest recente albums.

Dr Klangendum #97 

Ether Snuiven #1, Recorded live at WORM, 2014.

Sjoerd Leijten. (nl). (19:05).
Daniella de Paulis. (it). (16:57).
Dewi de Vree. (nl). (17:13).

Radiesthetics – Dewi de Vree (NL)
Radiësthetics is een serie geluids installaties en performances gebaseerd op electromagnetisme. Geïnspireerd door radio technologiën van het begin van de 20e eeuw worden verschillende instrumenten ontwikkeld waarmee onderzocht wordt hoe dit voor het blote oog onzichtbare fenomeen hoorbaar gemaakt kan worden.De performance gemaakt voor Ether Snuiven is geïnspireerd door de ‘Sikuli¹, of ‘God¹s Eye¹, een oud ritueel instrument dat symbool staat voor het zien en begrijpen van datgene wat onbekend en onkenbaar is. Dewi de Vree is een media kunstenaar uit Den Haag (NL). Haar werk focust op de zintuigelijke ervaring van natuurkundige experimenten.

‘Writing on the Moon’ – Daniela De Paulis (IT/NL)
Geïnspireerd door Italo Calvino’s’ Cosmicomics ‘,’ Writing on the Moon ‘is een audio-visuele voorstelling waarbij de woorden letterlijk van het oppervlak van de maan vallen (net als in de roman). De woorden, door een radiostation in Brazilië naar de maan gezonden, worden gereflecteerd door het oppervlak van de maan, kaatsen terug op de Dwingeloose radiotelescoop en worden op associatieve wijze weergegeven als een poëtische visuele cascade,. te horen zijn de stemmen van de robots ‘Daniel’ (Brits Engels) en ‘Fiona’ (Ierse). Vanwege de huidige maanstand , is deze voorstelling een van te voren opgenomen gebeurtenis. ‘Writing on the Moon’ wordt mogelijk gemaakt dankzij de immer betrouwbare samenwerking met radio enthousiastelingen Jan van Muijlwijk en Bruce Halasz. Duur: 20 minuten.
Daniela De Paulis is een kunstenaar die werkt met video, installatie, geluid en performance.

‘Lichtruis’, een fm performance –  Sjoerd Leijten (NL)
Danseres Janine Brall en muzikant Sjoerd Leijten spelen met licht en radio ondersteund door een ensemble van radio’s. Janine beweegt door het licht om klanken te genereren – Sjoerd probeert het geheel eningszins onder controle te houden. Klanken worden de ether ingezonden en uit de ether opgepakt. Feedback, gepruttel en zo nu en dan een flard van een commercial.
Sjoerd Leijten; “Ik ben een componist of improvisator of muzikant of geluidskunstenaar of programmeur. Ik speel gitaar, zingen, speel met sensoren, fietsen, radio’s en maak muziek voor films, theater, dans en computerspelletjes. Ik doe ‘guerilla style’ media fiets performances en organiseer art fiets expedities – waarin de omgeving wordt verkend door middel van optredens.

Dr Klangendum #96

1. Forms of Denial part two, deel 4 door Dr Klangendum.

2. Spaces to act or not by: Nelly Matorina.

 Dr Klangendum #95

1. Forms of Denial, part two, deel 3 Dr Klangendum.

2. First 100 Days by Julia Drouhin.

 Dr Klangendum #94

1. Forms of Denial. Part two, (deel 2 door Dr Klangendum).

2. Hours after Hours by Samuel Longmore.

MEER INFO
Forms of Denial Part Two, (deel 2 door Dr Klangendum).

Dr. Klangendum gaat de komende weken de nieuwe radiofonische docu feuilleton ‘Forms Of Denial Prt 2’ uitzenden. Wat hieraan vooraf ging; Dr. Klangendum ging jongstleden oktober naar Tbilisi, Georgië, om daar een radioproject voort te zetten waar ze eigenlijk niet meer in geloofden; het zogenaamde ‘Perverse Dieren’ format. (zie onze uitzendingen in december 2014). Het gevolg; een grote innerlijke verscheurdheid bij beide heren en een grote drang tot dagboekschrijven en innerlijke monologen. Waar dit verder in resulteerde; een mislukt project op alle fronten, zelfs zodanig dat er eigenlijk een zeer luisterbaar en vemakelijk geheel ontstaan is, waarbij opgemerkt dat het impressionisme dat de Dokter hier tentoon spreidt niet van het gesteven soort is. Vandaag deel twee van Part Two.

Produced by Klangendum & Worm.
Concept & recording & editing; Lukas Simonis, Hebk Bakker.
Special thanks; Sopo Tabadatze, Natia Sartania-Kituashvili, Jay Kennedy S Centr, Nick and & the others.

 Dr Klangendum #93

1. Hoorspel; Fotografie door JaDa

Fotografie is een hoorspel gemaakt door Jan Van Den Dobbelsteen en Danielle Lemaire, voor WORM’s Klangendum serie.
Fotografie is een verzameling ‘foto’s’ bestaande uit 30 stukken, die bij elkaar horen en één geheel vormen, maar ook autonoom zijn.
De hoofdstukken met oneven nummers zijn uitgevoerd door Jan Van Den Dobbelsteen, de hoofdstukken met even nummers door Danielle Lemaire. Het JaDa hoorspel is uiteindelijk tot één geluidswerk aaneengesmeed.

28 december 2014
gemaakt door JaDa (Jan Van Den Dobbelsteen en Danielle Lemaire)
met dank aan: Kara Bohnenstiel, Myat Moondog Haggart, Miss Green, Yuri Landman, Lukas Simonis, WORM, Elaine Radigue, Henk Bakker, Prince Buster
Produced by WORM & Klangendum

2. Forms Of Denial, part two

Dr Klangendum gaat de komende weken de nieuwe radiofonische docu feuilleton ‘Forms Of Denial Prt 2’uitzenden. Wat hieraan vooraf ging; Dr Klangendum ging jongstleden oktober naar Tbilisi, Georgië, om daar een radioproject voort te zetten waar ze eigenlijk niet meer in geloofden; het zogenaamde ‘Perverse Dieren’ format. (zie onze uitzendingen in december 2014). Het gevolg; een grote innerlijke verscheurdheid bij beide heren en een grote drang tot dagboekschrijven en innerlijke monologen. Waar dit verder in resulteerde; een mislukt project op alle fronten, zelfs zodanig dat er eigenlijk een zeer luisterbaar en vemakelijk geheel ontstaan is, waarbij opgemerkt dat het impressionisme dat de Dokter hier tentoon spreidt niet van het gesteven soort is.

Dagboek vrijdag 10 oktober
De dag van de vele interviews. Gelukkig werden we rondgereden door Nick. eerst naar de bovenstad, vlakbij het treintje naar de top, waar we in een gehandicaptencafe (voor en door) met Elena spraken, de ‘voorzitter’ van de voetgangers beweging. Daarna bracht Nick ons naar de CES, waar we Natia interviewden over haar leven en het oprichten van de CES. Toen zijn we verder gelopen naar de universiteit vlakbij het Vake park waar Giorgi en Zura ons opwachtten, we interviewden ze apart. Misschien niet zo heel interessant omdat ze beiden het achterste van hun tong niet lieten zien, maar dat lag ook aan onze ongerichte vragen. We werden onderbroken door Nick die me texte dat hij een meeting met Reso, zijn vriend en ook nog de directeur van het conservatorium, had geregeld en dat Reso op ons zat te wachten. We moesten dus meteen komen. Omdat zulks een beetje moeilijk was, kwam Nick ons weer ophalen in zijn otootje. Het conservatorium zit vlak achter de Rustavelli, dus we waren alweer bijna thuis. Interview gedaan met Reso, afscheid genomen van Nick, naar huis gelopen. Oja, Nick was weer geniaal; omdat we hem vertelden dat we nog niks gegeten hadden die dag bestelde hij pizza en bier dat tijdens het interview soldaat gemaakt werd.

Produced by Klangendum & Worm.
Concept & recording & editing; Lukas Simonis, Henk Bakker.
Special thanks; Sopo Tabadatze, Natia Sartania-Kituashvili, Jay Kennedy S Centr, Nick and & the others….

 Dr Klangendum #75

Special; Huib Emmer

Huib Emmer – landschap met circels (2014)
Huib Emmer – villa obscura (2014)
Huib Emmer – dr dushkind (2014) (“De dokter rookt ze zelf”.)

Dr Klangendum #69

Special: Sol Rezza #2

Dr Klangendum #68

Special: Sol Rezza #1

Sol Rezza (7/4/1982 Buenos Aires, Argentina) is sound designer, radio producer specializing in radio art, engineer recording, post production and audio mixing.

Through different techniques of recording and manipulating sounds she specializes in creating sound environment, electroacoustic compositions, soundtrack creation, creating sound effects, experimental radio, sound design for multimedia platforms and sound design for theater and installation

Dr Klangendum #66

1. Dark August Variations  (from/for the WORM/Klangendum Horspil series)

I don’t want to pre-load the listener with a listening guide but to me there’s something enigmatic about this hörspiel. Perhaps the dissonant gong like chords at the very beginning cast a large dark question mark over the entire thing. Its fairly mercurial or chameleonic, it shifts in time and space and as it does so it also shifts in timbre. Appropriately, then, it is also partially a travelogue featuring fragments from three audio diaries that my colleagues and I maintained whilst recording this project in Rotterdam.

There are multiple layers of sounds; tape manipulation, amplified acoustic objects, analogue synthesis and sound processing, field recordings, speech. Some of the sounds have a raw, brute quality. Miscellaneous formats and techniques were used for recording in order to create timbral variation and diversity, and real physical presence. There is, as mentioned previously, much in the way of transformation. The script is a poem composed of fragments from absurd adverts for luxury products, descriptions of wines, directions, text appropriated from Emily Bronte’s Wuthering Heights, transcribed dialogue from a straight to video American horror movie and texts which have been arrived at via OuLiPo-lite algorithmic approaches and collage. Lines chosen randomly from multiple sources like Rudolf Rocker’s “Anarcho-Syndicalism” to “The Mabinogion” were sculpted into what sounds like coherent speech via multiple languages using translation apps. So, what started in English is translated into Spanish, Welsh, Russian, Japanese, Italian, Arabic, Dutch and then back into English. This work is most evident in the last 25 minutes of the piece. Dark August Variations ends with a sequence of soliloquies for three voices, it seem’s dark and austere which is just what most of Europe look’s like right now. Enjoy.
(Richard Thomas, November 2014)
Written and performed by Secluded Bronte (Adam Bohman, Jonathan Bohman, Richard Thomas)  and Peter Fengler, Lukas Simonis, Daniela De Paulis, Bebe Beliz.
Produced and edited by Richard Thomas.
Thanks: Lukas Simonis, Mariëtte Groot, Hajo Doorn, Nina Hitz, Jan Hiddink, Florian Kramer, Giovanni Simonis, Artyom Kocharyan.

2. Machinefabriek – Exhausting Edit   (from the Stubnitz compilation)
3. Bertin – Summer Wind   (from the Stubnitz compilation)

Dr Klangendum #65

1. PERVERSE ANIMALS The Ireland Tapes #5 CARS
short interviews; Edwina Helen Neilan
actor; andre castro.

2. PERVERSE ANIMALS The Ireland Tapes, #6 PERVERSE HUMANS
interviewee; Slavek Kwi.

3. Ethiopian Son door Martin Gambarotta & The X Static Tics.
Een samenwerking die oorspronkelijk live werd opgevoerd tijdens het Poetry International festival tussen de Argentijnse dichter Gambarotta en de X Static Tics (ook bekend onder namen als Worm Sound Crew en Dr Klangendum). Het is een audio drama waarin de text van Gambarotta bijna een soort partituur vormt. De grote Peruaanse schrijver Maria Vargas Llosa publiceerde een essay met als titel ‘Mijn Ethiopische Zoon’. Het gaat over zijn zoon die hij naar een dure elite school in London gestuurd had en daar tot de Rastafari religie (met waarschijnlijk als zwaarste ingrediënten Bob Marley en Marihuana) bekeerd werd. Het stuk van Gambarotta is opgedragen aan alle mensen die ooit Ethiopische zonen waren.

Dr Klangendum #64

1. PERVERSE ANIMALS The Ireland Tapes, #4 Riverdance

2. STUBNITZ TRACKS; Michel Banabila  – 11 T A P E (mix3), Albert Novello, Jestern –  multiplicity, Lukas Simonis –  LEØOTËUUP, Robert Pravda – fiery red.

3.  An island In The Moon door Lucinda Guy part 4.

MORE INFO
4.PERVERSE ANIMALS  #4 RIVERDANCE.
De bakermat van de Ierse dans is inmiddels geglazuurd en met glittertjes versierd.
We dwalen af, bewust of niet, gewoon om even aan het folkloristische te ruiken, of komen we toch weer terug bij onze stokpaardjes. We haten ze, die kitschige muziek met dat parmantige gehups, en dan die arrogantie, dude… Hoor het verhaal van Mr Riverdance Himself.
Credits;
korte interviews; Edwina Helen Neilan
acteur; Jim Whelton
Opname, mixes, muziek, edits en interviews door Henk Bakker & Lukas Simonis.
Dankbetuiging;  Patricia Baker (Curious Broadcast)

Dr Klangendum #63

1. PERVERSE ANIMALS The Ireland Tapes #3 THE PARK WHERE GAY DOGS MEET.
2. Stubnitz Benefiet Tracks;
2.1 Henk Bakker – next frag stretch
2.2 Truus de Groot- clowns
2.3 Margriet Kicksass – noise ocean
3. An island In The Moon door Lucinda Guy part 3.

MORE INFO:

PERVERSE ANIMALS #3 ; THE PARK WHERE GAY DOGS MEET
Honden hebben ook gevoelens. Maar hebben honden wel een sexuele voorkeur? Benen?
Het magische midden van ons verhaal, hier zou het allemaal mooi samenkomen, de perverse animals in hun eigen habitat, grote leegte met verborgen activiteiten in the shrubs. Niets is wat het lijkt, alleen de wind lijkt nog het meest op zich zelf. Fucking Duck.  In de vijver.
Credits;
korte interviews; Edwina Helen Neilan
Opname, mixes, muziek, edits en interviews door Henk Bakker & Lukas Simonis.
Dankbetuiging;  Patricia Baker (Curious Broadcast)

Dr Klangendum #62 

1. PERVERSE ANIMALS The Ireland Tapes #2 LAST EXIT TO BUSHY PARK.
2. Stubnitz Benefiet Tracks;
2.1 Dream of Broken Boulevard – Xavier von Wersch.
2.2 Quiet Village – Huib Emmer.
2.3 Kannichnichtliegtimgrab – Anne Wellmer.
2.4 Tele Illusionen – Paralodia.
3. An island In The Moon door Lucinda Guy part 1.

MORE INFO:

Perverse Animals #2 LAST EXIT TO BUSHY PARK.
We beginnen onze reis als het ware met een wat meewarige terugblik; bij het eind van het proces, terugkijkend, waar we in een somber-hilarische monologe interieur struikelend het verhaal binnen vallen. Flarden van verhalen, observaties, snappy remarks, vreemde vragen, indrukken, vraagtekens, bizarre figuren, verloren in het toen en nu. why? why?
Credits;
korte interviews; Edwina Helen Neilan
acteurs; Peter Taylor, Barry Burns
geïnterviewden; Luke Clancy, Rosena Hand
punk band; Robbert van Hulzen – drums, Lukas Simonis – gitaar, Barry Burns – zang
Opname, mixes, muziek, edits en interviews door Henk Bakker & Lukas Simonis.
Dankbetuiging;  Patricia Baker (Curious Broadcast)

Dr Klangendum #61 

1. PERVERSE ANIMALS, The Ireland Tapes.
Dr Klangendum ging in 2013 een tijdje naar Ierland om zich daar te laten inspireren door in eerste instantie de lokale ‘Perverse Animals’ scene, maar raakte dankzij alle serendipiditeit die dat met zich meebracht ook verstrikt in onderwerpen als Taxidermy, Automobielen en Riverdance. Het resultaat is een reeks radio programma’s waar zo ongeveer alles in gebeurt dat not-done is in ‘normaal’ radio land; van ambient achtige soundscapes die integer opgenomen interviews vergezellen tot een volledige vervaging van de grenzen tussen documentaire en fictie. Te verwachten zijn zes delen waarvan vanavond het eerste deel;

Perverse Animals #1 TAXIDERMY. Venraij is de hoofdstad van het taxidermy gebeuren in Nederland. Plus een tour door het Natuurhistorisch Museum in Dublin met een curator die geen blad voor de mond neemt. actor; Abner Preis interviewee; Nigel Monaghan
Opname, mixes, muziek, edits en interviews door Henk Bakker & Lukas Simonis.
Dankbetuiging; Patricia Baker (Curious Broadcast)

2. Stubnitz Benefiet Tracks.
De Stubnitz moet in het dok anders zinkt ze! Mensen uit de NL experimentele scene starten een benefiet project voor hopelijk wat financiële maar zeker ook mentale ondersteuning.
zie ook hier;
http://ms.stubnitz.com/     en
https://www.facebook.com/SOSstubnitz   en
https://www.facebook.com/events/550450668421206/      en vooral hier;
https://dutch-experimental-musicscene-supports-ms-stubnitz.bandcamp.com/
playlist;
– staalplaatsoundsystem  – compositie 2.
– truus de groot – buzzing around my hive.
– pow ensemble – roastbeef.
– radboud mens – ohne titel.
– vilbjorg broch – newnews.
– Martin Hoogenboom Roughness is Part of Human Life.

3. An island In The Moon door Lucinda Guy.
William Blake schreef ‘An island In The Moon’ in 1785. Lucinda Guy maakte er een hoorversie van in 2014. Methode; houtje touwtje, ik zet de microfoon hier even neer, zegt U de tekst maar. Een dineruitnodiging werd meteen aangewend om een scene op te nemen. U heeft al die dure software op uw computer, heeft U ook iets goedkoops? (ja, audicity). Loodgieters en Treinmachinisten werden voor de microfoon gesleurd. Het resulteerde in een vierdelig hoorspel in de engelse excentrieke traditie (denk; Vivian Stanshall) met als vervreemdend element dat veel stemmen een nogal Nederdiets accent hebben. Ongetwijfeld het resultaat van Lucinda’s verblijf in den vreemde (voor haar dan). De tekst van Blake is een vondst; een tijdloze atmosfeer met prettig gestoorde karakters in de beste absurdistische traditie.
Lucinda Guy is de persoon die Soundartradio (.org.uk) bestiert, een engelse radiozender die het beste van een locaal radiostation gemengd met een groot aandeel ‘kunst’radio in zich herbergt.

Dr Klangendum #42

 Een aflevering gewijd aan en gevuld met outsider muziek en klanken.

Carbolic Acid – Recriar
Pneumershonic – Hippy freakout
Amanda – Concrete nipples
Blind Boy Grunt – Dead girls don’t cry
Adolf Wolfli – Schisdreckgalbe/Trauermarsch
Anton Heijboer – Life known by intuition
Gurdjieff & Wim Van Dulleman- Gurdjieff’s Music For The Movements – song 7
Dying Carousel – Moon river
Oblivian Substanhall – Feedback
John North Wright – I’m on medication
HeeBeeGeeBees – Meaningless songs
Manor Boys – rich is gay
Cathy Berberian – yellow submarine
The Ladmo Trio – Michelle
Dominique  Lawalree – Personnages
Lucia Pamela – Here’s a good one
Pneumershonic –  The mark of the beast
The Trees Community – Our father’s beard
The Prats – Disco Pope
Runzelstirn & Gurgelstock-Ho-Switzerland-1992 – 13 Lausiges Krueckenmaterial (Hier Faellt Nicht Sein)
Danibal – Gurke zweispalt
Paranormale Musik
Second Auschwitz – Song nr 7

Dr Klangendum #38

Wa Da De Minse Klappe Gelak As d’Onne Basse.

Wa Da De Minse Klappe Gelak As d’Onne Basse: een luisterspel over de zoektocht naar identiteit onder de Zaventemse rook & herrie, door het gebied waar witlof zijn bakermat heeft, Erps zich nog steeds niet met Kwerps heeft verzoend en de taal alleen door honden te verstaan is. Wat gebeurde er precies op de 15e februari 1961? Gemaakt door de Belgische dichter Didi de Paris en Klangendum’s Lukas Simonis. Het stuk werd in 2008 gemaakt en bleef sindsdien op verschillende plekken op Belgische en Nederlandse radio’s de kop opsteken, onder andere als ‘kerstspel’ op Radio Rijnmond. Omdat we zelf ook vinden dat we hier een minor klassieker in handen hebben smijten we het zo nu en dan de ether in. Bij deze, onze 2014 poging.

Dr Klangendum #37

Special; Goh Lee Kwang.

We know Lee Kwang from the days he was doing residencies in Europe, travelling around and doing gigs with his no-input mixing, and projects and cooperations everywhere. Since his last residency in 2010 he’s been back in Malaysia, Kuala Lumpur, started a family and is still releasing lots of music, making installations and organising concerts. Here’s an edit from some of his works (too much to choose from) we made.

we used;
– Drone – by Tim Blechmann & Goh Lee Kwang (cd)
– Innere freuden – by Goh Lee Kwang (cd)
– Till I Happy With – by Goh Lee Kwang (dig)

Dr Klangendum #22

X
door Michele Metail, Henk Bakker, Lukas Simonis
Produced by WORM/Klangendum & Poetry International, Juni 2013.

Brazzi by Brakamama (Audrey Chen & Luca Marini)
Recorded at Worm studio 2011.

Darger by Candlesnuffer & Mate, 2011/2013.

Dr Klangendum #17

A special about sound artist Slavek Kwi.

Slavek Kwi is sound-artist, composer and researcher whose main interest lies in the phenomena of perception as the fundamental determinant of relations with Reality. He has been fascinated by sound-environments for the last 30 years, focusing on electroacoustic sound-paintings.
These complex audio-situations are created mainly from site specific recordings, resulting in subjective reports for radio-broadcast,  “cinema for ears” performed on multiple speakers, sound-installations integrated into the environment and performances.

Dr Klangendum made a choice, mainly using shorter pieces, slightly random from his enormous amount of (great) work.

Dr Klangendum #9   september 3th, 2013

A special with music from the Worm / Cem / Klangendum sound studio, these tracks were made by people, who did projects or residencies in this electronic lab. Every now and then there’s a batch with some new or unheard material from this rich source. Like now.  The recordings date from the last 5 years.

playlist;

Jingle Dr Klang

Jeroen Visser – Spanning

Acg Vianen – Klinkend

Murcof – #15

Stephen O’ Malley – Arp Raga

Gelbart – Unnumbered Junk

Murcof – #11

Jingle Dr Klang

Max Tundra – Gummiknuppel

Tom Hall – #4

Gelbart – Bad Morning Chicken

Kamama – Captively Assigned

Tim Goldie & Mattin – #4 (excerpt)

Jingle Dr Klang

Dr Klangendum #8   august 27th, 2013

about/with Kenji Shiratori.

Dr Klangendum # 4   july 30th, 2013

A Special about Yan Jun

Yan Jun, musician and writer. born in Lanzhou in 1973. based in Beijing.

involved in: improvisation, electronics, feedback, site-specific performance/installation, field recording, organizing, writing.

member of: FEN (FarEast Network), Tea Rockers Quintet, Impro Committee.

He has toured in US, Australia, Europe and Asia. also performs at audiences’ home (“Living Room” project). his Micro Feedback project is a headphone hypnotizing for small amount of audience.